Live-sets lijken anno 2016 steeds populairder te worden. Is het al live wanneer een artiest alleen zijn eigen nummers te kaart schiet, of speel je live wanneer je á la minute nieuwe tracks fabriceert? De scheidingslijn blijft dun. Voor de puristen is het allemaal duidelijk, maar voor de gewone man zoals ik zorgt het soms nog wat voor verwarring. Tuurlijk, het ziet er interessant uit wanneer er in koeienletters ‘live’ achter een artiest staat, maar wat betekent het nu precies? Ik zocht het uit en sprak met RINGO LIVE over de verschillende varianten van dit interessante fenomeen.
Interview door: Jesse Moes
Hi Ringo, tof dat je even tijd hebt. Je draait natuurlijk als één van de weinige artiesten exclusief live-sets, maar wat is ‘live’ precies volgens jou?
Mensen denken vaak dat je ter plekke muziek maakt, maar dat is onzin natuurlijk. Want dan ga je allemaal sounds maken die vals klinken. Ik leg het altijd zo uit: “Als een band live speelt, dan hebben ze maandenlang in de studio gezeten om nummers te produceren, maar on stage spelen ze nog wel live.” En voor een artiest in de technoscone die maakt bepaalde geluiden en tracks in de studio. En die geluiden kun je ter plekke beïnvloeden zodat het anders klinkt als daarvoor. Dus je componeert wel á la minute nieuwe sounds, alleen er zit heel veel werk vooraf in.
Misschien een beetje open deuren intrappen, maar wat is dan het verschil met een dj-set?
Daar mix je ook losse nummers in, maar kan je aspecten binnen die nummers niet uiteen trekken. De hihats, de synths of de bass, die kun je niet los besturen. Wanneer ik aan het draaien ben ik bij wijze van spreken vijf nummers tegelijk laten spelen en pak ik van de één de bass, van de ander de hihat en van weer de andere de kicks. Zo maak je on stage een hele nieuwe productie. Als je een nummer koopt in een wav bestand of whatever kun je die elementen niet loskoppelen.
Ook gooi ik soms expres de kick er ongetimed in, wat met een dj-set niet kan. Daar is het altijd op de beat, vier maten sus en zo. Soms maak ik wel eens break van 4, 5 minuten en dat kan gewoon niet als je aan het dj’en bent. Ik doe het gewoon op m’n gevoel, en voor mij is die vrijheid heel fijn. Ik weet sowieso niet precies hoe het werkt, want ik kan dus geen normale dj-sets draaien.
Ja, daar wilde ik het ook nog over hebben. Hoe dat zo dan?
Ik zat in een bandje, maar nadat dat uit elkaar viel, voelde ik toch een soort muzikaal gat. Ik heb toen aan vrienden gevraagd die dj waren of ze me wilde leren draaien. Die zeiden toen nee gast, je gaat maar produceren en hier heb je Ableton, succes. Toen heb ik al die uren dus niet in dj’en gestoken maar juist in produceren, waar ik achteraf heel blij mee ben. Van je eigen nummers krijg je toch een heel nieuw soort energie. Het gekke is dat ik zelf helemaal nooit luister naar techno. Ik luister meer naar rock, funk, reggae blues enzo. Mijn roots liggen ook bij een bandje waar ik jarenlang inzat als bassist. Ik heb wel veel liefde voor techno, maar ik luister het alleen op feestjes.
Werk je alleen met Ableton?
Ja, momenteel ben ik wel langzaam aan aan het toewerken naar synthesizers en meer hardware op het podium. Maar ik gebruik VST’s, dat zijn Virtual Synthesizers, en die heb ik aangesloten op m’n controller. Dus wat ik op een synthesizer kan doen, controleer ik in principe daar mee. Op zich zou ik ook wel willen overstappen, en daar heb ik ‘t ook met Ansome over gehad want wat hij doet is super sick natuurlijk. Maar hij zei: “Gast, dat moet je echt niet doen. Want iedere keer dat ik het vliegtuig instap, hou ik m’n hart vast dat al m’n spullen er heel uitkomen.” En daar heeft ‘ie ook wel een punt natuurlijk.
Heeft een live-set meer beleving voor het publiek?
Ja je hebt natuurlijk altijd gasten die denken ‘ooh tof live, dat moet ik zien’, maar die geen idee hebben wat ik daar nou precies sta te doen. Of “joo, welk nummer draaide je net?” terwijl ik zelf produceer, en het alleen m’n eigen nummers zijn. Dat is niet erg, maar dan heeft het denk voor hen niet zozeer meer waarde. Ik denk dat het publiek graag wil dat het goed klinkt en dat het een leuk feestje is. Er is maar een kleine groep die het tof vindt dat je daar met hardware staat. Wel een groeiende groep trouwens. Er zijn veel meer mensen die écht komen genieten voor de muziek en dat is een toffe ontwikkeling. Daarbij komt dat ik als een idioot bezig ben met mijn publiek. Als ik speel dan bhlêr ik wel eens naar het publiek over m’n set. Ik heb ook wel eens dat ik iets roep en daarna denk: ‘Aah gast, wtf?!’
Hoe is de gig tussen jou en Ansome tot stand gekomen?
Ja dat is wel grappig. We draaiden op hetzelfde feestje en toen vroeg de boeker backstage of Ansome een all-nighter wilde doen in BASIS. Toen zei hij: “yes only with Ringo.” Dus ja let’s go dan. Het wordt voor mij ook de eerste all-nighter en de eerste keer samen met iemand. Dat is iets wat ik wel heel erg mis. Ik ben natuurlijk heel erg gewend om in bandjes te spelen; je hoeft elkaar niet aan te kijken en je weet wat je moet doen. Dat is prachtig. Zaterdag nog eventjes de studio in en daarna D-Day. Qua materiaal redden we het sowieso ook wel zaterdag om een all-nighter te vullen.
Een all-nighter van zes uur LIVE is natuurlijk niet niks ook.
Nee klopt. Als ik het vertel tegen gasten die ook muziek maken zitten ze ook van: “Gast, zes uur lang live? Ben je gek?” Dus het schijnt wel een dingetje te zijn. Verder gebeurt het niet veel voor zover ik weet, maar het voelt wel gewoon goed man. Ik heb er zelf gewoon veel zin in en we gaan veel freestylen ook. Het wordt wel hard, want ik hou ook gewoon van harde muziek, metal enzo. Die oersound die er wordt geproduceerd is zo puur. Ansome draait wat rauwer, ik wat melodieuzer dus dat gaat sowieso een interessante combi worden.
Tof thanks Ringo, tot zaterdag!
Ik zie je zaterdag man, was gezellig.
Check het event hier.