Tsepo: Het is leuk om die plaat te draaien die niet aan de norm voldoet
Hij was het die BASIS mede doopte tijdens de openingsnacht op 31 januari 2015. Nu maakt hij zich op voor zijn derde all nighter in de club, in minder dan drie jaar tijd. Jan van der Lugt, alias Tsepo, is met recht één van de cultuurbewaarders van BASIS. Vrijdag gaat hij liefst zeven uur muziek delen met de Utrechtse house- en (italo)-discoliefhebber. Tijd om te kijken hoe het gaat met de ambitieuze hoofdpersoon. Verwacht vrijdag in ieder geval een obscure en rauwe ‘kelderhouse’-plaat die je nog niet kent.
Tekst: Joris Knikkink
Jan, je maakt je op dit moment op voor je derde all nighter in BASIS, in het derde jaar dat de club er is. Dat moet haast betekenen dat de club jou bevalt en andersom..
Absoluut. Dat behoeft haast geen toelichting, het is gewoon een hele toffe plek waar ik graag kom. De jongens hebben er echt iets moois van gemaakt nadat de Lux eruit ging. Doordat Utrecht een studentenstad is, is het publiek altijd enthousiast.
Een all nighter is een bijzondere discipline. Tijdens zo’n avond kun je het publiek vanzelfsprekend meer bieden dan tijdens een ‘vluchtige’ set. Is een all nighter iets dat je liever doet?
Ja, hoe langer de sets hoe leuker ik het vind om te draaien. Ik kan dan ook platen draaien die niet zo voor de hand zouden liggen bij een korte set. Bij een korte set moet je direct vol gas gaan. Ik hou graag de controle over mijn set en dat kan heel goed bij een all nighter.
Ben je dan een control freak of laat je dingen toch liever aan het toeval over?
Ik denk dat ik wel een control freak ben, ja.
Ik las dat je vaak best zenuwachtig bent voor een set. Is dat bij een all nighter extremer?
Vooral de eerste twee uur. Maar dan ben ik ook erg bezig met te checken hoeveel mensen er binnen zijn. Ik vind het moeilijk om voor een half lege zaal te draaien. Je gaat dan sneller letten op groepjes die vertrekken, het lijkt wat leger. Dan word ik daardoor zenuwachtig. Meestal verdwijnt dat na twee uur. Dan gaat het zo snel, dat ik op het eind denk ‘’hé, díe plaat had ik nog willen draaien en die, en die.’’
Wat voor een platen draai je tijdens een all nighter wel en tijdens een andere set niet?
Platen van bandjes of ambient. Ik begin altijd zonder drums, geen duidelijk ritme. Daarmee laat ik de mensen rustig binnenkomen. Een ambient-plaat of track van een disco-bandje geeft me heel veel vrijheid om daar heen te gaan waar ik wil.
Je bent ook een fervent crate digger. Koop je veel platen op de gok of zoek je heel gericht?
Ik ben best een luie digger. Ik zit dan een hele middag op YouTube en klik na elke muziekvideo door op de aanbevelingen. Meestal kom je dan na een uur of twee op hele rare dingen uit die je niet zou vinden als je alleen labels zou volgen. Zo vind ik mijn muziek. Maar het kan ook heel gestructureerd. Ik volg een lijstje met mijn favoriete labels. Charts volg ik haast niet, want daarbij wordt er al voorgeselecteerd. Ik laat het diggen dus liever aan het toeval over.
Heb je recent nog een obscure vondst gedaan die je vrijdag gaat draaien?
Dat zijn er heel veel, maar ik kreeg vorige week een mail van een vinyl-only label uit Berlijn. Ze stuurden een release met hele rauwe, tja, hoe moet ik het noemen…kelderhouse, basement house. Dat is één van de meer obscure dingen die ik ga draaien. Ik ben er heel blij mee.
Krijg je veel toegestuurd?
Dat valt wel mee. Veel komt uit promo pools, maar dat is meestal troep. Ik zie de mails voorbij komen, maar luister er eigenlijk niet naar. Ik ga liever zelf op zoek. Dat is ook de essentie van het dj’en; zelf diggen. Het is leuk om een plaat te vinden en te draaien die niet voldoet aan de norm, maar toch goed ontvangen wordt.
Hoe peil je dat eigenlijk als je het publiek in kijkt?
Het ontstaan van die groepjes, waar ik het net over had. Dat mensen stoppen met praten, gaan dansen en hun gezicht naar de dj draaien. Het zijn kleine houdingen en details in de lichaamstaal van het publiek waaraan je dat kunt peilen.
Wat me opvalt is dat je vrij eclectisch draait. House, (italo)-disco, soms electro. Het lijkt erop dat je breed georiënteerd bent qua smaak. Zijn die all nighters dan de ideale momenten om alle registers open te gooien?
Zeker. Het grote voordeel van eclectisch draaien is dat het publiek ook scherp blijft. Het zal dan niet denken; ‘Oh, daar heb je weer die 4/4 housebeat, weer zo’n vocal.’
Aan de andere kant kan het ook een vloek zijn. Want hoe creëer je een rode draad als je zoveel verschillende platen wilt draaien? Of is dat niet aan de orde?
Achteraf vaak wel. Als ik m’n sets terugluister is er soms niet echt een rode draad te ontdekken, maar de andere keer is ie er juist weer heel duidelijk. Het is heel subjectief, maar het houd mij in ieder geval scherp om elke keer een goede set neer te zetten.
Je bent resident geweest in het wereldwijd vermaarde Trouw in Amsterdam. Je hebt hierdoor waarschijnlijk een hoge standaard voor jezelf als je het over goede clubs hebt?
Zeker. Op één staat altijd een goed geluidssysteem. Het soort publiek vind ik van minder belang. Als je daar iets over gaat zeggen wordt het al gauw elitair. Wie ben ik om te bepalen of het publiek goed is? Uiteindelijk word ik betaald om de mensen te vermaken, dus waarom zou ik dan moet willen dat er ‘tof’ publiek komt? Het is natuurlijk wel fijn als er ook echte liefhebbers komen. Als ik goed ben en het geluid goed is, dan komt de rest vanzelf wel.
Klinkt het jou dan ook heel elitair in de oren als een dj zegt: ‘het publiek moet mijn platen wel snappen?’ M.a.w. ‘het publiek moet wel intelligent genoeg zijn om mijn muziek te begrijpen..’
Ja, dat klinkt heel arrogant. Ik moet zeggen dat ik zelf in het begin ook wel een beetje zo gedacht heb. Maar uiteindelijk gaat het er om dat iedereen plezier heeft. Dan moet je er als dj niet mee gaan pochen dat je exclusieve of ‘moeilijke’ muziek draait. Het is juist tof als je moeilijkere muziek draait, maar ga dan niet zeggen dat het publiek je wel moet begrijpen. Ik doe daar niet meer aan mee.
Ik zag dat je binnenkort ook in Watergate staat. Is dat ook iets waar je bijzonder naar uit kijkt?
Zeker. Ik heb er vorig jaar voor het eerst gestaan en ben nu weer terug gevraagd. Het is echt een hele vette club.
Je hebt op dit moment maar één release op je naam staan en toch treed je heel veel op. Is het niet zo dat veel dj’s juist geboekt worden vanwege een toffe release?
Het is wel moeilijker om je in de kijker te spelen, maar de focus leggen op draaien levert wel een duurzamere carrière op. Stel dat ik nu een hit heb en mijn boekingen gaan omhoog. Vervolgens maak ik twee jaar niks. Dan gaan de boekingen weer omlaag omdat de promotors weer een nieuwe hit willen hebben, omdat er anders geen mensen op hun feest afkomen. Mijn geluk is geweest dat ik een aantal jaar geleden als resident werd gevraagd door Trouw.
Hoe staat het met je voorbereiding op vrijdag?
Ik heb echt twintigduizend plannen in m’n hoofd. Ik heb al wel het een en ander voorgeselecteerd, dat zit al ruim over de zeven uur. Ik ga denk ik twee playlists maken en daarmee proberen af te wisselen.
Ik wens je daar alle succes bij!
Dankjewel!