Pablo Discobar, een concept van de jongens van Club Loud, en het daaruit voortkomende ‘soundsystem’ rollen lekker door. Met boekingen in o.a. TivoliVredenburg, Winkel van Sinkel, SOIA en op het podium bij alle Pablo Discobar edities komen nu ook de eerste boekingen van buiten Utrecht binnen druppelen. Afgelopen zomer was hun eerste, tevens succesvolle, all-nighter in BASIS.
Pablo Discobar, er is nog vrij weinig over jullie bekend. Beginnend bij de naam, hoe zijn jullie hier op gekomen?
‘Pablo Discobar is ontwikkelt na een aanvraag voor een muzikale area op een food festival in Utrecht. We besloten funk en disco in een vorm te gieten die voor iedereen prettig in het gehoor ligt. De ‘IJscobar’ variant stond al op de plank en de ‘Discobar’ variant is zonder pardon ingekopt als naam voor de stage. Het festival duurde vier dagen en na lang puzzelen in de programmering bleven er 14 uren over. Ik (Jeroen) belde Rob met de mededeling dat we als de sodemieter disco moesten leren mixen omdat we 14 uur te killen hadden. Daar is Pablo Discobar Soundsystem geboren.
We hebben een hele nieuwe muzieksmaak ontwikkeld door dit project. Eigenlijk is het als grap begonnen maar lichtelijk uit de hand gelopen. Nu zijn we hooked en gaan we door!’
Hoe lang zijn jullie er mee bezig?
‘Dik een jaar denk ik zo. Het ‘geintje’ omtrent de naam is eraf en we hebben een paar hele toffe gigs gehad afgelopen jaar.
Naast een hele vette kans in BASIS met de all-nighter hebben we inmiddels bijna in elke zaal of club van Utrecht gestaan. Momenteel komen er aanvragen uit bijvoorbeeld Leeuwarden, Amsterdam en Roelofarendsveen binnen. Super gaaf en tegelijkertijd een besef dat onze muziek ook daar terecht is gekomen én dat ze het ook nog eens wat vinden!’
Komt dat succes ook door de toenemende vraag naar disco?
‘Het is een kwestie van vraag en aanbod natuurlijk. Anders dan Rotterdam en Amsterdam is in Utrecht het aanbod van de sound niet zo groot maar de vraag is wel degelijk aanwezig. Nu is het ook niet zo dat we uitsluitend disco draaien. Van origine zijn we beide house artiesten, alleen voor dit project verleggen we de grenzen richting disco, funk, afro en verschillende ‘world’ music invloeden. Wat inhield dat we aan de start van dit avontuur letterlijk de top 100 van de jaren 80′ doorspitten om te kijken wat er toen hot was en hoe de scene zich ontwikkelt heeft. Op zo’n manier kom je natuurlijk alleen bij de hits uit met heftige vioolpartijen en hele happy shit. Earth, Wind and Fire heeft vaak de revue gepasseerd. Hoewel de ‘legends’ absoluut nog steeds gespeeld worden in onze sets is onze eigen visie op de sound veel uitgebreider geworden.’
‘In het begin mixten we bijvoorbeeld twee platen van bands op elkaar en dat klonk echt als een natte krant. Bandplaten hebben geen vaste kicks of percussie waar je op kan rekenen, de consistente lijn mist eigenlijk wat beatmatchen vrijwel onmogelijk maakt. Gezien we startten met house muziek, waarbij we beiden inzetten op een zo strak mogelijke mix (overgang), moesten we voor deze sound een nieuwe manier van mixen aanleren, wat eigenlijk erg tof is om te doen!’
Hoe zou je die sound omschrijven?
‘De sound is opzwepend en vrij stevig. Invloeden van over de hele wereld komen samen in onze sets, Braziliaanse fluiten en Afrikaanse percussie maar ook een dikke acid banger van Kerri Chandler gemixt met een nieuwe discoplaat van nog geen maand oud. Net als veel andere artiesten binnen deze sound heeft Pablo Discobar Soundsystem een heel breed muzikaal speelveld, het gaat om de manier waarop het samenkomt in een mix, op een festival of in een club, met het publiek als klankbord. We willen het liever niet labelen, dat houdt ons scherp en creatief.’
Labelt jullie naam dan niet al indirect?
‘Ik snap wel wat je bedoelt want zo is het natuurlijk ook begonnen maar ik denk dat Utrecht nu wel weet waar wij voor staan. Het toffe is dat je een hele nieuwe muzieksmaak erbij ontwikkelt en die ook wil voeden. Wanneer je nu in een platenzaak loopt kijk je eigenlijk voor twee verschillende genres: house én disco. En natuurlijk beïnvloeden die smaken elkaar maar daardoor blijf je doorontwikkelen als artiest. Dus de naam an sich labelt misschien wel, alleen de sound is veel breder en dieper.’
Kun je dat toelichten?
‘De venues waar wij nu worden geboekt scheppen wel een bepaald verwachtingspatroon. Als Joost bijvoorbeeld belt voor een all-nighter in BASIS dan moet je er wel staan én deliveren. Hetzelfde geldt voor zalen in TivoliVredenburg en op festivals, sommige platen vallen koud op je dak als je ze ‘out of the blue’ op een publiek afvuurt, maar wanneer je zulke ‘risico-platen’ aankleedt met de juiste plaat ervoor en erna kunnen ze elkaar alle drie kracht bij zetten. De manier waarop je platen brengt is dus essentieel.’
De kwaliteit van de muziek is dus belangrijker dan het marketingstukje?
‘Zeker, op edities van Pablo Discobar worden alleen artiesten geboekt waar we 100% in geloven. Pablo Discobar Soundsystem is een directe afspiegeling van de sound die we boeken op de clubavonden. Marketing is een tool waarmee je mensen kunt bereiken maar muziek is wat ons betreft veel sterker. Anderzijds moet je wel je muziek op de juiste plekken delen anders komt het nooit bij de mensen. Best of both worlds!’
Wat voor publiek trekt Pablo Discobar?
‘Dat is echt een melange van jong en oud. We zien dat wanneer we een discoclassic draaien de jongeren daar goed los op gaan, je proeft de nostalgie opnieuw. Vice versa gaat het oudere publiek flink los op een dikke houseplaat van Osunlade waar een gezellige trompet de vrolijkheid op de dansvloer brengt. Wat dat betreft hebben we onze sound wel genarrowed en staan we met meer zelfvertrouwen in de booth. Dat is belangrijk hoor, zeker voor de interactie met het publiek.’
Hoe hebben jullie de vorige all-nighter ervaren?
‘Ja, dat was wel even spannend. Het was middenin het festivalseizoen en er was geen voorverkoop dus je gaat er als artiest helemaal blanco in, niet wetende of er überhaupt iemand komt. BASIS stroomde al vrij snel vol en uiteindelijk zijn er circa 500 kaarten verkocht, wat best insane is voor die datum. Verder was de sfeer heel warm en energiek! Doordat je vanaf 23:00 uur de eerste plaat opzet, zie je iedereen binnenkomen en heb je veel meer interactie met het publiek, je neemt ze mee op avontuur door de avond heen.’
Het voelt echt alsof je in een ruimteschip staat, zeker in BASIS. Na een tijdje kom je samen in een flow waarin het optreden vanzelf gaat en de interactie met het publiek synergie oplevert. Het geeft zo’n kick wanneer je in je volle platentas bladert en dat ‘ie bijna uit elkaar spat van nieuwe muziek waarbij je zelf de keuze kan maken welke plaat je wanneer gaat draaien, met als doel om de hele club op z’n kop te zetten.’
https://soundcloud.com/club-loud/club-loud-recording-008-pablo-discobar-soundsystem-all-night-long-basis-utrecht
Hoe bereid je je voor op zo’n avond?
‘Vroeger wilden we nog wel track voor track vooruit plannen maar dat doen we tegenwoordig niet meer. Van tevoren laad je je hele platentas vol met vinyl en nieuwe tracks op je USB voor die avond en dan zien we gaandeweg waar het naartoe gaat. Omdat je veel interactie met het publiek hebt, stem je daar ook je platen op af. Vooral de eerste uren zijn essentieel voor de muzikale lijn, omdat je dan nog veel vrijheid hebt en er nog geen concrete richting is gekozen. Voorbereiden hebben we dus beperkt tot platen selecteren, we focussen ons meer op improvisatie.’
Voor die improvisatie moet je wel goed op elkaar ingespeeld zijn.
‘Dat klopt en daar maken we ook zeker steeds meer vorderingen in. Omdat échte disco vrij lastig te mixen is, waren we in het begin nog wel eens aan ’t kloten samen. Mixte hij (wijst naar links) een plaat in en dan zat ‘ie er helemaal naast. Paniek in de tent en samen proberen bij te sturen. Dat kan gebeuren en dat neem je mee voor volgende gigs. Daarnaast vinden wij het heel belangrijk dat alles naadloos in elkaar overloopt en je echt die eerder genoemde ‘flow’ kunt creëren. In dit genre zijn er ook artiesten die minder waarde hechten aan mixtechnieken maar full focus op hun platenkeuze gaan. Pablo Discobar Soundsystem mikt altijd op perfecte mixes, dat komt waarschijnlijk door onze house achtergrond.’
Helpt het dat jullie er al eerder hebben gestaan?
‘Ja dat denk ik wel. Het evenement gaat online veel harder en mensen refereren terug naar die eerste all-nighter: “Tof, laten we weer gaan.” Het is heel gaaf om te zien dat het publiek onze sound steunt en enthousiast is over een vervolgeditie. Ook heb je nu een soort 0-lijn van de vorige keer en je kunt dingen anders gaan doen.’
Wat willen jullie anders doen?
‘De mooie kelder van BASIS leent zich uitstekend om af en toe lekker buiten de lijntjes de kleuren. Het is heerlijk wanneer je een wat stevigere plaat over het publiek heen saust en dat mensen even niet meer weten waar ze het vandaan moeten halen terwijl ze een tijdje later een zoetsappig vocaaltje meezingen van een classic. De club zal meer uitgelicht worden en wij stoppen er nóg meer energie in!’