INTERVIEW PAUL BOEX (LABELBAAS DYNAMIC REFLECTION)

Ik kom binnen in een gemoedelijk huisje in een woonwijk van Utrecht. Binnen valt mijn oog direct op de platenkast, met daarin oude en nieuwe lp’s. Ertegenover staat een draaitafel en twee huge ass boxen. Jup  Paul Boex heeft zijn zaakjes op orde. Er wordt verteld niet op de troep te letten, wat ik nog enigszins vind meevallen. De jongens van ZeeZout zijn hier afgelopen weekend gecrasht en hebben hun zilte sporen achtergelaten. We nemen een bakje koffie en beginnen.

Zo, beginnend bij het begin. Hoe is Dynamic Reflection tot stand gekomen?

Ik werkte vroeger bij een platendistributie en platenwinkel Triple Vision in Rotterdam. Daar had iedereen een eigen platenlabel en dat is sindsdien altijd wel een droom van mij geweest. Puur omdat je zelf kunt bepalen wat je uit gaat brengen. Vooral in 2008 had je die minimal hype die opkwam vanuit Duitsland. Aan de andere kant had je de schranz techno en de technoliefhebber werd eigenlijk verdeeld in die twee stromingen. Er kwam een tweedeling in techno. Dus toen ben ik Dynamic Reflection begonnen wat wat meer gericht is op de dansvloer.

Je noemt het zelf ook ‘intelligence techno’, is het belangrijk dat er een bepaalde gedachte achter zit?

Naja, gedachte niet zo zeer maar er moet zeker wel ziel in een plaat zitten. Wanneer dit niet zo is en artiesten eigenlijk iets anders draaien dan waar ze achter staan, merk je dit natuurlijk direct. Zeker in die minimalhype raakten veel artiesten hun populariteit kwijt en toen gingen ze maar met de stroom mee en draaide wat het publiek wilde. Mijn label is daar eigenlijk een tegenhanger van, we zullen altijd doen wat goed voelt en niet wat cool is. Muziek maken doe je altijd met je hart.

Merk je dat er tegenwoordig steeds meer jonge dj’s zijn omdat de drempel om artiest te worden veel lager is?

Ja maar dat hoeft niet per se een slecht iets te zijn. Kijk, nu kun je een mixje droppen op Soundcloud en word je gemakkelijk opgepikt. Vroeger moest je die plaat of cd echt opsturen naar een andere artiest en hopen dat hij ‘m zou draaien. Vroeger was je ook veel minder met marketing bezig, nu ben je bijvoorbeeld ook bezig met social media. Ik ken ook jongens die te onzeker zijn om hun muziek uit te brengen maar die steengoed zijn. Dan krijg je dus het omgekeerde: dat ze geen goed profiel hebben maar wel heel getalenteerd zijn.

Hoe ben je zelf begonnen als artiest?

Mijn eerste aanraking met elektronische muziek was hardcore. Toen ik een jaartje of 12 was, vond ik dat fantastisch. Ik was te jong om er zelf heen te gaan maar om het langs de zijlijn te volgens vond ik al geweldig. Ik ging met wat oudere gasten om die er wel allemaal heen gingen, en ik luisterde dan naar channel X ofzo. Later werd het hardstyle en daarna kwam ik pas in aanraking met techno. Daar begreep ik eerst ook niet zoveel van, je wacht de hele tijd op de drop of dat hitgevoelige melodietje. Totdat ik doorhad dat techno heel anders was opgebouwd, en dat er zoveel lagen in zitten. Toen dat kwartje eenmaal viel was ik verliefd op techno.

En je draait natuurlijk ook met Abstract Division, wie pakt daar het marketinggedeelte op?

Doen we een beetje 50/50. Hij is ook wel een beetje een nerd hoor, met een gejailbreakte iPhone die volstaat met apps waar die uren over kan vertellen. Maar dat heb je ook nodig, zou houd je balans in het team. Kijk, we draaien met z’n tweetjes en dan is er altijd wel een gezonde competitiedrang, je moet het interessant houden voor elkaar. Dus wanneer we teveel op elkaar zouden lijken, dan raakt als snel de sleur erin. En de sleur is dodelijk voor ieder artiestenduo.

Hoe zijn jullie bij elkaar gekomen als Abstract Division?

Ik heb ‘m een keertje geboekt voor een feest wat ik organiseerde. Vroeger draaide hij als Dave Miller, en toen hebben we een beetje contact gehouden via msn. Heel veel muziekkennis gedeeld, en toen een dagje in de studio gezeten waar we direct een vette plaat hebben gemaakt. Die plaat is binnen een dag gemaakt en is ook uitgekomen. Hij zit er ook veel langer in het wereldje hoor. Ik ben 30 maar Dave die is al 46. Hij heeft veel meer stappen gemaakt in de studio, waar ik dan weer van geleerd heb. Anderzijds heeft hij geleerd van mij op zakelijk vlak. Zo vullen we elkaar op verschillende fronten goed aan.

Is het ook wel eens mis gegaan?

Ooh ja zeker. Soms hebben we zelfs ruzie gehad tijdens een set. Dan zit je zo erg in een flow, en als iemand dan een plaat opzet die bij de ander in het verkeerde keelgat schiet, ja dat kan frustrerend zijn. Er zijn wel momenten geweest dat we wat woorden hadden, maar dan moet je professioneel zijn en gewoon doorgaan. De draad weer opnieuw oppakken. En het is belangrijk alles achteraf te evalueren.

Hoezo dat?

Dat is de enige manier om je fouten te herkennen en erkennen. Wanneer je steeds op dezelfde punten vastloopt, dan klopt er iets niet. Daarom hebben we vooral in het begin vaak onze sets opgenomen om te kijken wat er beter kan. Ook moet je altijd alles bespreekbaar maken en uitpraten. Ik heb iets minder tijd dan Dave om toffe platen te zoeken voor Abstract Division. Ik run ook nog een label, organiseer feesten en doe de programmering bij Elevation Events. Dus dan schiet platen zoeken er soms bij in. Dave zegt het dan altijd eerlijk: “Gast, wordt het niet tijd dat je nu met iets nieuws komt?” En dan denk ik ook van ja eigenlijk wel. Het punt is dat je altijd alles moet bespreken, je hebt toch een soort relatie met elkaar.

En voor nieuwjaarsdag, wat kunnen we daar verwachten?

Veel diversiteit. Iedereen heeft z’n eigen sound en bedient een ander vlak binnen het technospectrum. Jeroen Search gaat zijn live-set doen en die vind ik persoonlijk echt bizar goed. Die gozer is zo in control over zijn gear en er zit zoveel energie achter. Ness is een goeie vriend van me die uit ItaliĆ« komt en nu in Barcelona woont. Hele talentvolle jongen en die heeft een hele eigen, diepe en hypnotiserende sound. Bijna niemand heeft dat. Hij verrast me altijd, ook tijdens live-sets en wanneer hij een nieuwe plaat opstuurt. Sigha is ook een one-of-a-kind. Donker, obscuur, maar heel energiek, daarnaast ook een goede vriend van mij, dus gezellig wordt het sowieso! Muzikaal gezien gaat het een hele toffe avond worden vol variatie.

Tof dankje Paul!

Jij bedankt man.

Always Loving,

Boeddha Bhas